Genus, smak och makt på designens bord

"Snippa", Åsa Jungnelius. Foto: Kosta Boda
"Snippa", Åsa Jungnelius. Foto: Kosta Boda

En värmeljushållare formad som en vagina, och ett fallosliknande glasobjekt, moderiktigt prydd med kedjor som en korsning mellan ljusstake och handväska. Med “Snippan” och “Storstaken” har formgivaren och glaskonstnären Åsa Jungnelius, knuten till anrika Kosta Boda, provokativt fört upp frågor om kön och maktstrukturer på den svenska designens bord. Och det går bra för henne. Gensvaret från publiken var starkt när hon i veckan pratade genus, smak och form tillsammans med brittiska designhistorikern Penny Sparke på Form Design Center.

"Make up", Åsa Jungnelius. Foto: Kosta Boda
"Make up", Åsa Jungnelius. Foto: Kosta Boda

I butikerna säljer hennes glossiga glasläppstift- och nagellack i tusental. Grunden för hennes arbete är benhårt politisk, estetisk njutning kombinerad med ett skarpt intellekt. Med en ilska som väcker liv i det sena 1960-talets engagerade konsthantverk gör hon revolt mot de stereotypa former samhällets konventioner stöper oss i. Precis som Jungnelius växte jag upp på 1970-talet då det kvinnliga könsorganet bakvänt nog kallades framstjärt, ett slags icke-ord som genomslaget av “snippa” tacksamt nog satt stopp för. Det fina med Jungnelius arbete är hur det på en gång fungerar som en hyllning till den kvinnliga sfären och samtidigt både bejakar och ifrågasätter vår begärsdrivna konsumtionskultur.

Carolina Söderholm

Publicerad i Sydsvenska Dagbladet 13 maj 2012

This entry was posted in form och design, kritik och journalistik. Bookmark the permalink.

Lämna ett svar