Rasande snyggt när Anette Harboe Flensburg går vidare

"Sitting Falling", Anette Harboe Flensburg. Foto: Galerie Leger
"Sitting Falling", Anette Harboe Flensburg. Foto: Galerie Leger

Det är flott måleri som Anette Harboe Flensburg visar på Galerie Leger. Förmodligen det bästa jag har sett av denna danska konstnär, som kallats en modern Wilhelm Hammershøi. Liksom sin berömde landsman målar hon främst interiörer, präglade av en avskalad enkelhet och tystnad. Men där Hammershøi – aktuell på Statens museum for kunst – arbetar i en stramt melankolisk gråskala bär Flensburgs måleri på en klar lyster som reflekteras i den modernistiska arkitekturens rum. I hennes bilder öppnar sig dörrar mot trädgårdens solljus, medan väggar och golv skimrar i palettens alla kulörer, vid sidan av orientaliska mönster och gåtfulla porträtt.

"Room No 14", Anette Harboe Flensburg. Foto: Galerie Leger
"Room No 14", Anette Harboe Flensburg. Foto: Galerie Leger

Genom åren har hon – med sin snudd på för perfekta finish – ibland balanserat farligt nära det rent dekorativa, den skiljelinje varje konstnär som laborerar med skönhetens estetik vet är förödande att överträda. Fast Flensburgs måleri har en djupare klangbotten, vilket nu förstärks när en människa, den unga flickan, för första gången tar plats i hennes miljöer. Skarpare än tidigare kontrasteras hennes distinkta penseldrag mot rummens hemlighetsfulla karaktär. Dörrar, bilder och speglar blir till öppningar mot andra dimensioner; som det förflutna, drömmen och framtiden, medan motivens skenbart logiska klarhet undermineras av oro och begär.

"Katsura vertical", Anette Harboe Flensburg. Foto: Galerie Leger
"Katsura vertical", Anette Harboe Flensburg. Foto: Galerie Leger

Ett av de starkaste verken, ”Katsura vertical”, ger känslan av att träda in en blandning av en Mondrianmålning och en japansk villa. Det är rasande snyggt och likväl gäckande gåtfullt. Framför allt blir det tydligt hur Anette Harboe Flensburg genom att föra in den mänskliga närvaron nu går vidare in i en ny och lovande fas.

Carolina Söderholm

”The house, the clothing, the girl”, Anette Harboe Flensburg, Galerie Leger, t o m 29.2

Publicerad i Sydsvenska Dagbladet 17 februari 2012.

This entry was posted in konst, kritik och journalistik. Bookmark the permalink.

Comments are closed.