Superkraft i klassrummet – Konst i skolan ger annan typ av kompetens

”Konst i skolan” – projektet låter inte så märkvärdigt. Men det öppnar dörren till en värld av möjligheter. Det handlar om att låta samtidskonsten spela en aktiv roll i grundskolan. Inte som en extra bildlektion. Nej, syftet är att lyfta fram konstnärens unika kompetens. Förmågan att tänka fritt och kritiskt, att kliva utanför traditionens ramar, och söka nya ingångar till de frågor och ämnen som eleverna arbetar med. Ganska få skolbarn – eller för den delen lärare – känner till hur konstnärer arbetar idag. Eller exakt hur relevant samtidskonst kan vara för samhällets skilda aktörer och fält.

"Super-bebis", ett samarbete mellan Leif Holmstrand och klass 7:2C Centralskolan i Svedala
"Super-bebis", ett samarbete mellan Leif Holmstrand och klass 7:2C Centralskolan i Svedala. Foto: Leif Holmstrand

Man kan ta Leif Holmstrands samarbete med Centralskolan i Svedala som exempel. I en intervju berättar den berörda läraren hur han plötsligt insåg hur styrd han var av undervisningens givna ram. I klassrummet visste han precis vilken kunskap han frågade efter. Och än viktigare: eleverna visste precis vilka svar han ville ha. Men genom Leif Holmstrands okonventionella förhållningssätt till ämnet – krafter av olika slag – vidgades perspektivet. Skolarbetet växte från vindkraft, vattenkraft och tyngdkraft till att omfatta vänskaps-, kärleks- och superkrafter, medan vilda uppslag och utopiska fantasier gav energi och näring också åt de mer jordnära alternativen.

Projektet drivs genom Konstfrämjandet Skåne sedan år 2010. På Galleri S:t Gertrud redovisas nu i två omgångar vinterns och vårens sex projekt, som ägt rum på skolor i Malmö och runt om i Skåne. Intressant nog har man valt konstnärer som, förutom lokal förankring på de olika platserna, inte har särskilt mycket gemensamt. Utöver djupt originelle Leif Holmstrand, deltar bland andra Joanna Thede, Annelie Nilsson och Jes Brinch – alla med starka konstnärskap bortom traditionella genrer som teckning, måleri och skulptur. Bland de spännande projekt som nu visas finns Nilsmagnus Skölds samarbete med Munkhätteskolan i Malmö, där eleverna ger en humoristisk, uppriktig och bitvis hjärtslitande bild av sin identitet och vardag. Vore konst alltid så omedelbar och angelägen, hade det varit fantastiskt. Utöver att utveckla nya tankegångar och arbetsstrategier hos eleverna, väcker samarbetet därtill förhoppningsvis en nyfikenhet på samtidskonsten, också hos en sjundeklassare i Trelleborg, Degeberga eller Malmö.

Samtidigt gäller det att vara tydlig med ramarna för projektet. Syftet är inte att förvandla konstnärer till nyttiga redskap i samhällets tjänst, eller för den delen till marknadsekonomins resultatinriktade konsulter. Då töms konsten snabbt på sin kritiska potential. Men med sin förmåga att tänka innovativt, självständigt och kreativt besitter konstnärer värdefull kunskap. Om samhället i stort kan inse det, och skapa bättre villkor och utrymme för att ta tillvara deras kompetens, är mycket vunnet.

Carolina Söderholm

”Konst i skolan” visas på Galleri S:t Gertrud i Malmö t o m 7.4 samt 14.4-28.4.2012

Artikeln publicerad i Sydsvenskan 4 april 2012

This entry was posted in konst, kritik och journalistik. Bookmark the permalink.

Lämna ett svar