Teknikens documenta

Thomas Bayrles motorskulpturer i Documenta-Halle. Foto: Carolina Söderholm
Thomas Bayrles motorskulpturer i Documenta-Halle. Foto: Carolina Söderholm

Med skrämmande precision snurrar tyske Thomas Bayrles sju bilmotorer i Documenta-Halle. Porsche, Volkswagen – en hypnotisk studie i effektivitet. Samtidigt, en teatralisk performance, ett stycke kinetisk konst. Om maskinens destruktiva krafter, kopplat till 1900-talets världskrig, satt sina tydliga spår i Kassels stadskärna, väcker årets Documenta liv i teknikens utopiska potential. Maskinen, vetenskapen och fysiken i intimt samspel med människan – poetisk, gränslös och experimentell.

I det forna Orangeriet, numera museum för astronomi och vetenskap, har David Link rekonstruerat en tidig dator, som på 1950-talet programmerades för att generera en serie kärleksbrev. Anonymt uppnålade på Manchester Universitys anslagstavla skapade de förvirring och mystik. I Links nyproducerade version förmår orden ännu fängsla. När maskinen tolkar mänsklig åtrå och förälskelse blir resultatet en både bisarr och hoppfull studie i passion och sårbarhet.

Carolina Söderholm

Publicerad i Sydsvenska Dagbladet 2 juli 2012

This entry was posted in konst, kritik och journalistik. Bookmark the permalink.

Lämna ett svar